torsdag den 17. juli 2014

Gardiner DIY

Gardiner

Jeg var noget selvsikker, da min ven skulle have nye gardiner: "Dem syr vi da bare selv!"
Min erfaring i gardinsyning er meget begrænset. De første syede jeg for mange år siden til min søns værelse. De blev en smule skæve. Siden har jeg syet gardiner til min lejlighed og de er blevet ok. Min søn har også fået nye gardiner, rasende smarte sorte gardiner med en rød velourkant.
Nå, min ven kom hjem hjem fra nordatlanten og vi drog ud for at købe stof. Der var mange overvejelser, fordi han bor et sted med meget lys i sommerhalvåret, så det skulle være nogenlunde tæt og helst heller ikke falme for meget.....


GRÅ halvpanama

Med mange meter halvpanama i indkøbsposen var det så bare om at komme i gang. Nogle af gardinerne skulle være temmelig lange -220 cm- og så begyndte jeg at blive lidt bekymret. Min tommestok er kun 150 cm, så det var noget med at måle op på gulvet og sætte mærker. Og det var altså noget bøvl at måle dem op. Så var der krympefaktoren, - uvasket stof krymper jo en vis procentdel.
Det allerstørste problem med gardiner er lissom at få dem lige, - og lige lange. Det kan man justere når man syr til sig selv.

DIY

Jeg plejer at gøre det, at  jeg starter med at sy gardinbåndet i på begge fag. Så syr jeg det ene fag gardin færdigt, dvs. lægger det op forneden. Det andet fag venter jeg med at sømme i bunden. Så hænger jeg dem op og det ufærdige gardin sætter jeg nåle i så det matcher det færdigsyede gardinfag. Voila, så bli'r de lige lange.

Resultatet

Jeg fik syet dem færdige og var bange for at jeg havde taget munden for fuld. Jeg var overbevist om, at i hvert fald de lange gardiner ville være skæve og uens. Heldigvis kender min ven en syerske i bygden, så han fik gardiner, nål, tråd og opsprætter med nordpå. Så måtte hun - i værste fald, - redde gardinerne i land.
Jeg var spændt på at høre hvordan de ophængte gardiner tog sig ud. Og der var både gode og dårlige nyheder. De gode nyheder var at de tilsyneladende var lige. De dårlige var at de var alt for lange. Men efter en tur i vaskemaskinen, kom de til at se sådan ud:



 .....og det er jeg faktisk godt tilfreds med. Pyha.

 

Så skal jeg da lige love for, at de grå gardiner har fået et lilla skær :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar