mandag den 7. april 2014

Opskrift på hæklet påskekylling uden hanekam

Påske

Hæklet påskekylling

I min optik har en kylling ikke hanekam, i hvert fald ikke i virkeligheden ;-)
men det bliver selvfølgelig mere tydeligt at det skal forestille en kylling/høne hvis den er monteret med hanekam..... eller kyllingekam.







Kyllingen var en del af bordpynten til min 50 års fø'sda' og jeg tror min mor blev glad, da hun fik den med hjem.

Hæklet påskekylling uden hanekam

Materialer

Gult bomuldsgarn
Orange bomuldsgarn
Sort bomuldsgarn
Pladevat
Hæklenål nr 3.

Opskrift

1.:15 lm samles til en ring
2.: 25 fm omkring ringen
3.: 25 fm
4.: Tag ud i hver 4. fm
5.: Fm
6.:fm
7.: 8 m hækles sm, alm fm i de resterende m. (Dvs. du klemmer cirklen sammen, og hækler de masker sammen der er overfor hinanden. håber det giver mening, ellers kig på billederne ;-: )

Rk 7: bagkroppen er lukket af og du skal  fortsætte med at hækle rundt i hovedet




Dvs. nu har du lukket bagkroppen af, og hækler videre på hovedet.

8.:Tag ud i hver 3. m i hovedet
9. Som runde 8
10.: 1 runde fm
11.:Tag ind i hver 3. fm
12.: Som runde 11
13.: Tag ind i hver 2. m og luk hovedet af


Hovedet hækles, bagkroppen er lukket af


Næb:

Orange
Nu bliver det vanskeligt...... Den nemme løsning vil være at klippe et stykke orange filt til og sy på som næb.

Stik hæklnål i hovedet der hvor overnæb skal placeres, med noget orange garn
1.: 2 fm i hoved
2.:  2 fm
3.: 1 fm dvs tag ind
4.: Hækl ned under overnæbbet
 - og gentag 1, 2 og 3

Du kan rette næbbet til mens du hæfter

Her er det godtnok den mislykkede kyllinge/andeklon jeg er ved at hækle næb på.

Sy øjne på

Vinger:

Gul
Vælg, hvor vingen skal sidde. Stik hækle nål i krop og
1.: 4 fm i krop, vend
2.: 4 fm
3.: 2 fm - dvs tag ind
4.: 1 fm - luk

Gentag vingen på den anden side af kroppen.
Men du hæfter, kan du rette vingen til

Fødder

Orange garn

1.: hækl 3 fm i bund af krop
2.: 3 fm 
3.: 3 lm, fm tilbage til fod
4.: 4 lm, fm tilbage til fod
5.: 3 lm 3 fm tilbage til fod

Gentag med den anden fod

Fyld kylling med pladevat........

Du må meget gerne sende mig et billede, hvis du får hæklet min kylling. Og husk at henvise til mig, hvis du bruger min opskrift :-)

PIP


God fornøjelse! Og glad påske!



Kylling er åben i bunden



Måske har du også lyst til at hækle mere påskepynt, så klik her på PÅSKEHARE

Eller måske et lille Påskelam

Æggevarmer




Ingen kommentarer:

Send en kommentar